به گزارش تیم خبری نقاشی سمیه فتحی؛ محمد غفاری کمال الملک از کشیدن تصویر مدیر مدرسه تا رسیدن به لقب “نقاش باشی” در دربار! در دوران قاجار، خانواده ای فرهیخته و هنرمند به نام “غفاری” در نزدیکی کاشان سکنی داشتند. در این خانواده، فرزندی به نام “محمد” به دنیا آمد که امروز مایه فخر و مباهات سرزمین خویش است و آثار وی را در موزه های مختلف مشاهده می کنیم.

▪️محمد غفاری مشهور به “کمال الملک” در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی به دنیا آمد. وی در دوازده سالگی برای تحصیل در مدرسه دارالفنون به تهران آمد. نشانه های یک هنرمند بزرگ در وجود محمد آشکار بود و با کشیدن تصویر مدیر مدرسه، ناصرالدین شاه قاجار را شیفته ی خود کرد.

▪️در سن ۳۴ سالگی به “نقاش باشی” ملقب گشت و چندی بعد، لقب “کمال الملک” از طرف ناصرالدین شاه به او داده شد.

▪️کمال الملک پس از مرگ ناصرالدین شاه به اروپا رفت به تمرین نقاشی از روی آثار نقاشان برجسته اروپایی پرداخت. وی در دوران مظفرالدین شاه به ایران بازگشت و پس از چندی عازم کربلا شد. محمد غفاری، با دستور شاه وقت ایران به میهن بازگشت و آثار ارزشمند دیگری را در سرزمین خود و با توجه به تجربیات و مهارت های خود خلق نمود.

▪️تاسیس مدرسه صنایع مستظرفه در سال ۱۲۹۸ هجری شمسی توسط وی صورت گرفت و محمد به آرزوی دیرینه خود رسید. در اواخر عمر به نیشابور رفت و در سال ۱۳۱۹هجری شمسی در سن ۹۵ سالگی دیده از جهان بربست.

▪️این هنرمند شهیر، تابلویی معروف به نام “تالار آینه” دارد که به عقیده بسیاری معروف ترین اثر هنری اوست. این تابلو، تصویر یکی از اتاق های کاخ گلستان و تصویر ناصرالدین شاه را به نمایش می گذارد.

نقاشی کمال الملک
نقاشی کمال الملک

▪️این تابلو ده سال پس از ساخت این تالار، کشیده شده و او برای خلق این اثر بدیع، هفت سال زمان گذاشت تا نقشی واقعی از آیینه کاری ها، انعکاس نورهای روی فرش، پرده ها و چلچراغ ها را به زیبایی هر چه تمام تر نمایش دهد.

▪️این نقاشی را کمال الملک طوری کشیده که این اتاق، وسیع تر و با شکوه تر از واقعیت به نظر برسد. در تابلوی “تالارآینه” ناصرالدین شاه، در مرکز برروی صندلی نشسته و نظاره گر فضای بیرون پنجره است.

▪️این تابلوی زیبا و باشکوه هم اکنون در تالار سلام واقع در کاخ گلستان در تهران نگهداری میشود و در تصویر ، این اثر هنری زیبا را میبینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست